Flugwerft Schleissheim

/*Rant - why Deutches Museum sucks asses:
Singurul motiv pentru care am ajuns la Munchen a fost sa intram la Deutsches Museum, "the world's largest museum of science and technology", nu ca mai tineam sa vizitez vreun muzeu de stiinta, deja m-a tirit Alina prin prea multe, ci ca sa vad tripla magica 109 / 262 / 163. 262-urile si Komet-ele :P sint rare din motive evidente, insa in mod ciudat inca nu reusisem sa vad nici un 109. Drept care, cum tot eram oarecum in zona (aka ore de tren distanta), am zis sa stam citeva zile si-n Munchen.

Cu 100 de ani inainte, dar si in chiar preziua plecarii, verificasem cu atentie ce si cum e inchis in muzeu, pentru ca altfel mi se rupea de el (11 euro btw). Hala de aviatie nu era anuntata inchisa, deci ne infiintam acolo la deschidere impreuna cu 1230 de copilasi ok no biggie ca sint nubi si oricum eu sint mai bun lol. Intram, sprintez direct spre expozitia de aviatie, dezastru: hala cu Me-urile inchisa complet pina in 2019, dupa cum a informat-o pe Alina un nene angajat care freca menta pe-acolo (de altfel foarte amabil). In timpul asta eu faceam spume. Pai bine bai, se poate? Da-va-n sinea mea de boi, ca nu pot sa va zic altfel, cum sa nu anunti ditai actiunea decit cu 5 minute inainte s-ajung eu la muzeu (cind ne-am intors la hotel am verificat si acu' era anuntat, f* bitches)? La locatie bineinteles ca nu zicea nimic pe nicaieri, pentru ca onestitate germana. How about fu.

Anyway. Dupa cum ne anuntase stimabilul angajat Deutsches Museum (btw f* Deutsches Museum), o parte din colectie fusese relocata la Flugwerft Schleissheim, muzeul aviatiei propriu zis, tot parte a astora, la 20km de Munchen intr-o localitate numita Oberschleißheim. Drept care, la insistentele Alinei, in loc sa-i bat pe toti, am ajuns si-acolo, unde, dupa cum se vede mai jos, erau deja transportate si expuse si Me-urile (altminteri ar fi avut doar un 109, tot Emil), dovada ca inchiderea aripii (hihihi) de aviatie avusese loc cu saptamini inainte s-o anunte rahatii lumii. Yes i hate them.*/

Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim

Muzeul Aviatiei Oberschleißheim, München
Iulie 2016

~20min de mers de la gara, prin orasel si apoi o bucata prin padure. (Astea 2 poze sint facute cu o sapuniera, in caz ca se intreaba cineva de ce-arata asa bine. Picura ceva si n-am riscat aparatele mari.)

Intrarea in muzeu (am asteptat 10 minute sa se faca 9, si ca de obicei in magnificul spatiu de limba germana, se prestau si dupa deschidere activitati de maturare si mopuire - btw 6 euro intrarea):

Ceva dragut, n-aveau prea multe machete dar asta mi-a placut:

Singurul exponat la exterior, care cred ca nici nu-i exponat, un An-2 (au unul si inauntru):

Panorama cu prima hala, "Historic Hangar". Linga Yak-50 ceva numit Hirth Hi 27 Acrostar Mk.II care s-ar putea sa fie air worthy. Avionul verzuliu din centru stinga e unul facut pe genunchi de niste est-germani ca s-o taie cu el in occident. Never flew. DOWA 81 ii zice.

Fokker D.VII, linga, cu paint-scheme spectaculos, Focke-Wulf Fw 44 J, trainer Luftwaffe 30-40. Planorul din stinga sus, Hanover H.1 Vampyr (1921), cica a fost revolutionar, precursorul planoarelor moderne.

Udet U 12 Flamingo, trainer 1925, replica airworthy cu semnatura lui Willy Messerschmitt:

Horten H.IV - toata seria asta de planoare e design-ul fratilor Horten, responsabili si pentru Ho (Go) 229, se pare ca erau obsedati de mult de tailless flying. Asta e din '41. Unul din ei vad ca e as din BoB si a zburat cu Galland.

The mighty Storch

Aceeasi hala dinspre iesire, in dreapta jos Wako YKS-6 (1936), airworthy. Linga, in centru jos avionul slick e Lancair IV, se remarca prin consum redus / range. In stinga de tot MBB 223 Flamingo, ceva din anii '60.

Intre hangare un asa zis Kommandantur cu diverse maruntisuri si o statie radio ceva.

Una din productiile lui Otto Lilienthal, respectele mele dar nu ma mir ca si-a rupt gitul:

Hala de restaurari, vizionabila de pe o pasarela. Nu lucra nimeni la ora aia, probabil erau ocupati cu maturatul. (LE:) In centru, EWR VJ 101 (10x Myg iarasi pentru identificare), VTOL experimental german (1963), primul VTOL supersonic (de fapt colegul lui, X1, busit intr-un accident, asta e X2)

Hangarul principal e separat oarecum in trei de niste scari si tot aproximativ pe colectii WWII / Helis / Jets. Pasarele si aici, oarecum inghesuit dar destul de misto organizat.

Sectiunea WWII, in prim plan inca o versiune spaniola de 111, CASA 2.111B. Motoarele sint Merlin. Ma intreb dac-am vazut vreun 111 original, nu ca m-as plinge. Nu mai zic ce se vede-n spate :D.

Din partea opusa, in prim plan un Bü 181, mai in spate sub aripa He-ului un STOL din '39 de-i zice Braunschweig LF-1 Zaunkönig, (LF – Langsames Flugzeug = avion incet lol). Aterizeaza cu 45km/h.

Iarasi o Dakota, de data asta una suspendata ce-a ouat un Komet.

Emil Akhbar

T3h beautiful 262, din pacate din motive neelucidate cu un motor decojit. Nu prea inteleg de ce de vreme ce-aveau acelasi motor expus separat, tot desfacut.

Si Komet-ul, beton avionul si foarte mic.

Porcaria albastra ce strica pozele e un trainer de mare succes, utilizat din anii '30 pina in '50 numit Link ANT-18. Biroul e parte din trainer, la el statea instructorul iar dracia aia de pe el avea nick-ul de "crab" si din cite inteleg se misca pe harta conform input-ului nubului din simulator. Puteau s-o puna si ei in alta parte, arata ca un mare rahat in spatele avioanelor.

Panorama cu toate Me-urile:

Komet-ul cu trenul detasabil linga si - banuiesc - smecheria de tras pe pista:

Aici se vede si mai bine:

Inca una ca-s prea gigea:

Intr-o cutie cu machete prin zona, pentru prima oara in afara simulatorului lui Oleg, un He-111Z

Sectiunea din mijloc, cu ceva elicoptere, jeturi si niste dubiosenii. Aluette II, Huey construit de Dornier sub licenta si un Sikorsky H-34G, alt aparat omniprezent prin muzee:

Ka 26

Ceva dubios, Dornier Do 31E-3, culmea ca e si VTOL (acum vad, la locul faptei am crezut ca-i doar o ciudatenie cu o parte de aripa demontata lol), ceva experimental cu o gramada de electronica pentru teste inauntru (se putea intra)

Mai larg, in dreapta botul unui experimental pentru thrust-vectoring, Rockwell-Messerschmitt-Bölkow-Blohm X-31.

X-31

Do 24T-3 - WWII sea rescue / long range recon

Typhoon - arata bine avionul

Tornado IDS

Sabre (Canadair CL-13B) aranjat mai misto pe piloni + F-104F

Mig-21MF (1970) + F-4E Phantom II

Phantom

MiG-15UTI (trainer)

Cam asta ar fi, in mare. E foarte ok muzeul mai ales acum cu 262-ul si 163-ul temporar la ei (de altfel nu vad ce cauta in mod obisnuit in oras la Muzeul de Stiinta si Tehnologie). Accesul nu foarte facil dar asta e mai degraba regula decit exceptia, ba chiar fata de altele e relativ aproape de tren macar, 20 de minute or smth printr-un oras altfel dragutel. In afara de facutul curateniei in timpul programului de vizitare, care mi se pare ceva total de-amboulea nu prea am (strict astora) ce sa le reprosez. Ma rog, niste gauri prin avioane pe care nu le-am inteles (exemplu la Komet), unele acoperite cu plexi, altele lasate asa. Pe de alta parte aveau toate trei Revi-urile instalate.
Cred ca-i primul cu bani la care intru, nu ca ma pling, dadeam bucuros aia 6 euro sau cit sint pentru fiecare din alea 3 avioane si ziceam si mersi.
Sigur merita o vizita, cel putin pina in 2019.

End

Links:
Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim
Aircrafts on display (nu include transferurile temporare - pina in 2019 - de la muzeul mare din Munchen
d13-th.ro/forum thread