Belgrade

Muzej vazduhoplovstva Beograd

Muzeul Aviatiei Belgrad
Iunie 2018

La 500m de aeroport, una din cele mai tari colectii din zona (pe hirtie cel putin) se afla intr-o cladire spectaculoasa, construita special cu destinatia asta si inaugurata in '89 dupa mai bine de 20 de ani de la inceperea construictiei. Nu e in reparatii, schela (pe șine) e pentru curatat geamurile.

Din pacate, cum te apropii cum cladirea hoata incepe sa-si arate natura balcanica: vopsea decojita, scari varza, avioane lasate sa putrezeasca pe-afara (ce-i drept cica partea din dreapta, cu mai multe aparate, e folosita de aviatia militara drept storage), bonus un ciine intr-un lant pe-o sirma chiar linga scarile de la intrare. Trist.

Diverse puse la ruginit (e printr-un geam jegos poza, de aia se vede asa):

Cele multe identice pasamite in conservare - Soko N-60 (aka G-2) Galeb (pescarus) - trainer / light ground attack:

Inauntru majoritatea aparatelor sint puse in cerc la etajul 1 (la parter cred ca e un singur avion) cu ferestrele evident in spate. Din cauza asta aproape toate fotografiile sint in contra-lumina; de asemenea am incurcat obiectivele si in loc de wide am avut 18-55-ul, drept care pozele sint chiar mai proaste decit de obicei :P. Mai e un fel de etaj 2 sau mai degraba o rampa circulara la nivel cu aparatele suspendate. E mai putin spatiu decit ma asteptam. Intrarea costa 600 dinari (~ 5 euro).

Adica cam asa arata - in prim plan Soko J-22 Orao aka IAR-93 Vultur ("orao" tot vultur inseamna), in stinga Utva-66 (STOL 1966), in dreapta botul unui N-60 Galeb:

Nieuport 11 Bébé, cred ca singurul avion din muzeu cu marcaje non-sirbe/iugoslave:

Ikarus S-49 (primul zbor in 1949) - am crezut initial ca-i Yak 3, de altfel vad ca versiunea A avea acelasi motor (o varianta de M-105). Asta e C-ul, dupa ce s-a certat Tito cu Stalin au fost nevoiti sa schimbe motorizarea cu un Hispano-Suiza. Btw cica asta-i dintr-o scrisoarea a lui Tito catre Stalin: "Stop sending people to kill me. We've already captured five of them, one of them with a bomb and another with a rifle. If you don't stop sending killers, I'll send one to Moscow, and I won't have to send a second." lol

E miscata poza si bineinteles ca in timpenia mea nu mai am alta.

Si Yak-3-ul, intotdeauna mi-a placut, really happy to see it. Pe site-ul muzeului se lauda c-ar fi "the only preserved authentic Yak-3 in the world". M-as mira but the f* do i know.

Daca tot am ajuns la mama Rusia, na si Il-2-ul. E M3, tunuri de 23, structura imbunatatita de sirbi (inlocuit lemnul cu metal). Au avut o gramada, apropo, toate marcajele sint de Iugoslavia pentru ca ei le-au zburat. In fine, am vazut in sfirsit si eu un Il-2, f* awesome shit be sure :D. Ciudat cit de putine au supravietuit din zeci de mii, daca se indoieste cineva de timpenia comunistilor mai adaugam o mostra la muntele de idiotenii comise. In spate dreapta o bucata coada de Stuka. Mai multa Stuka de-atit n-am vazut inca :D.

Si idem un bot de P-38, daca pe ala de la Flying Bulls l-am ratat bun si asta. Macar nu e vopsit in mascarile alea de 2 lei. Ghici de la ce-i aripa aia hehehe.

Yak 3 + Il-2:

Spitfire Mk Vc - tropical ca s-arate hidos, n-am mai vazut asa ceva:

Hopa am mintit, mai aveam un S-49, de sus, e frumos avionul:

Btw, asa arata etichetele:

Storch produs in Cehia sub licenta, pre nume Mráz K-65 Čáp. Ambulanță.

Tiger Moth + T-6 Texan.

Si un Po-2, acelasi aspect de avorton obosit:

P-47D, yup l-au operat si pe asta. De pe site-ul muzeului:
"The first Thunderbolts reached the YAF on 31st December 1951, in the American part of the program relating to the agreement of mutual military assistance. During 1952 and 1953 planes P-47 were the back-bone of the Yugoslav Air Force fighter-bomber aviation, until arrival of jet planes. (...) Through the YAF passed a total of 150- Thunderbolts, distributed to ten air regiments, before the last plane were removed from inventory, in April 1961."

Cele doua bestii, T-bolt-ul e de fapt sensibil mai greu cu tot blindajul de pe Il-2:

109 G2 + Hurri MkIV trop:

Doar doua G2-uri mai sint in muzee, celalalt e la Cosford. In plan secund Zmaj Fizir FN, trainer 1929:

Hurricane:

Un heli neobisnuit de urit, Westland-Sikorsky WS-51 Mk.1B. In afara de asta inauntru mai aveau un Mi-2 si un S-55 facut la ei sub licenta (Soko S-55).

Un experimental mai dubios cu pilotul in pozitie culcat, Ikarus 451. Construit in '40 in ideea ca asa pilotul poate suporta mai multe g-uri.

F-84G Thunderjet convertit de sirbi in recon:

T-33A Shooting Star - la fel, convertit in recon:

Folland Gnat F.1 - light fighter / trainer 1959, unul din doua aparate achizitionate de Iugoslavia pentru teste:

F-86D Sabre Dog, aceeasi miscare ca la Super Hornet, au pastrat indicativul ca sa asigure aprobarea finantarii de catre Congres. Cica ~25% parti comune cu Sabre. Atentie la gunoiul de tray, contine "Mighty Mouse" Folding-Fin Aerial Rockets, gindite initial drept arme AA. Macar R4M-urile n-aveau timpenia aia de tray ffs. In dreapta, Soko S-55.

MiG-21F-13 (mai aveau unul si afara):

Cockpitul F-117-ului doborit in '99:

Mai au diverse gioarse din astea, bucati dintr-un F-16 si mai notabil un Predator in stare destul de buna:

Drona recon frantuzeasca, SAGEM Crecerelle, la fel, doborita in '99:

O ultima imagine din interior - in dreapta jos alt experimental, primul jet iugoslav, evoluat din colegul cu elice din stinga dar cu pilotul asezat normal; Ikarus 451M ii zice, a zburat in '52:

Afara citeva aparate care mai de care mai ruginite. Mi-4A:

Ka-28 cu predecesorul, K-25, in spate, sint foarte asemanatoarele. Ambele versiunea PL - anti-submarin. In spate de tot in dreapta, de Havilland Canada DHC-2 Beaver, STOL 1947, modelul inca mai zboara. Linga el se vede putin dintr-un mock-up de Flanker care de-aproape arata oribil.

Intretinute cu mare dragoste:

Tante Ju constuit dupa razboi in Franta adica Amiot AAC 1 Toucan; in spate dreapta un Mi-8:

Daca Ju-52-ul arata ca naiba, de Dakote ce sa mai zic:

Comparativ, exemplarul asta e lux:

Inca una, Short SA.6 Sealand:

End!

Links:
Aeronautical Museum - Belgrade
Aircrafts on display d13-th.ro/forum thread